Foredragsholdere

Kristina Halvorson

Som forfatter av boken "Content Strategy for the Web" har Kristina mye av æren for at innholdsstrategi nå har får stadig mer oppmerksomhet.

Hun regnes som verdens fremste ekspert på innholdsstrategi og holder jevnlig engasjerende foredrag om hvordan man skal jobbe for å gi brukerne godt og nyttig innhold der de trenger det.

De siste ti årene har hun ledet et hundretall innholdsprosjekter og har startet og leder konsulentfirmaet Brain Traffic, som jobber utelukkende med innhold.

Innholdsstrategi

Fredag 1. oktober

Lær hvordan du kan jobbe målrettet med innholdet ditt - og få effekt av innsatsen.

Dan Roam

Helt siden han startet det første markedsføringsbyrået i Sovjetunionen på åttitallet - uten å kunne russisk - har Dan jobbet med visuell tenkning og problemløsning. Boken hans "The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures" har blitt en internasjonal bestselger.

Dan er grunnleggeren av konsulentfirmaet Digital Roam Inc., og har hjulpet ledere i Microsoft, Google, Wal-Mart, Boeing og det amerikanske senatet å løse problemer gjennom visuell tenkning. Utrustet med tusj og whiteboard har han vært på CNN, MSNBC, ABC News og Fox News.

Business Week kåret forklaringen hans av den amerikanse helsereformen til "The World's Best Presentation of 2009".

Alle problemer kan løses med en blyant og en serviett!

Fredag 1. oktober

"I believe that any problem can be solved with a picture. And that anybody can draw it."

Luke Wroblewski

LukeW har fått status som verdens fremste autoritet på webskjemaer, etter at han ga ut boken "Web Form Design" i 2008. Han er også en internasjonalt anerkjent interaksjonsdesigner og en mester på forenkling av design.

Han holder utallige foredrag på konferanser over hele verden, til toppskårer fra deltakterne.

For tiden er han Chief Design Architect i Yahoo! Inc., der han jobber med å integrere brukeropplevelser på web, mobil, TV osv. Han driver også LukeW Ideation & Design.

Workshop: Skjemadesign

Onsdag 29. september

LukeW tar deg gjennom det du trenger å vite om moderne og effektivt skjemadesign.

Moderne webdesign

Torsdag 30. september

LukeW går igjennom nyere trender og hvilke følger de får for hvordan din organisasjon eller virksomhet bør opptre på nett.

Mobil først!

Fredag 1. oktober

Tre grunner til at du bør designe mobilversjonen før det tradisjonelle nettstedet.

Stephen Anderson

Stephen er en uavhengig produktdesigner og konsulent fra Dallas, Texas, som hjelper store firmaer å lage lønnsomme kundeopplevelser, i tillegg til å holde foredrag og workshoper verden over.

Før han ble konsulent tilbragte han over ti år med å utvikle og lede team av informasjonsarkitekter, interaksjonsdesignere og grensesnittsprogrammerere, som jobbet for kunder som Nokia, Sabre Travel Network (Travelocity) og Chesapeake Energy.

Stephen er spesialist på forførende design. Han lanserer i disse dager en kortstokk - Mental Notes - med 52 kort som hver presenterer en innsikt i menneskelig atferd og forslag til måter å bruke dette i design av nettsider etc.

Workshop: Overbevisende webdesign

Onsdag 29. september

Få brukerne til å gjøre som du vil ved å utnytte enkle mekanismer og innsikter fra blant annet psykologi, spilldesign, retorikk og nevrokirurgi.

Overbevisende webdesign: Små forskjeller som gjør en stor forskjell

Torsdag 30. september

Stephen viser deg hvordan små, enkle endringer kan ha en fenomenal effekt på brukernes atferd.

(Workshop og foredrag har lite overlapp.)

Håkon Wium Lie

Håkon Wium Lie er en stor skikkelse innen norsk IT og har et brennende engasjement for deling av offentlig informasjon. Så tidlig som i 1994 markerte han seg ved å legge ut hele Norges lover på nett, og fikk med det endret prispolitikken til Lovdata.

Wium Lie har doktorgrad fra Institutt ved Informatikk i Oslo og arbeider til daglig som teknologidirektør i Opera software. Han har en unik erfaring og har blant annet jobbet sammen med Tim Berners Lee ved CERN der han utarbeidet det første forslaget til CSS i 1994.

Fremtidens offentlige tjenester

Torsdag 30. september

Vitor Lourenço

Tross sin unge alder - Vitor er bare 22 år - har han allerede lang erfaring som designer. Han har tidligere jobbet for Yahoo! og er nå mest kjent for å designet grensesnittet til Twitter.

Vitor er opptatt av forenkling og hvordan design kan fremheve innhold.

Hemmelighetene bak Twitter.com

Torsdag 30. september

Joshua Porter

Joshua fokuserer spesielt på design av sosiale nettsteder og hvordan design kan styres etter målinger og tester. Han har skrevet boken "Designing for the Social Web", snakker på webkonferanser over hele verden og driver Bokardo Design.

Han er også en av hjernene bak ABtests.com, som hjelper folk å dele og lære fra hverandres AB-tester.

Workshop: Webanalyse

Onsdag 29. september

Hvordan basere endringer i webdesign på tall og fakta, ikke synsing.

Måling og webanalyse for god design

Fredag 1. oktober

Mark Boulton

Mark har bakgrunn fra tradisjonell design og typografi, og skaper enkle, vakre og funksjonelle design for moderne nettsteder gjennom sitt designstudio Mark Boulton Design i England.

Han har gitt ut boken "A Practical Guide to Designing for the Web", som går igjennom enkle teknikker og prinsipper for å gjøre et godt design bedre. Han er en forkjemper for å bruke god typografi og griddesign på nettet.

Strategisk design med grids og typografi

Torsdag 30. september

Lavrans Løvlie

Lavrans er en internasjonal pioner innen service design og innovasjon. Han har grunnlagt live|work, som jobber med å forbedre tjenestene til noen av de største organisasjonene i verden.

Fra brukeropplevelse til tjenesteopplevelse

Fredag 1. oktober

Hva slags tankesett er nødvendig for å kunne skape helhetlige tjenesteopplevelser? Eksempler fra kunder som Ruter, Gjensidige og Orange UK.

Eirik Hafver Rønjum

Eirik brenner for godt innhold på web. Han har over ti års erfaring som journalist og tekstforfatter, og er utdannet innen medievitenskap, litteraturvitenskap og språk.

Nå jobber Eirik i NetLife Research. Han har tidligere jobbet med web i bl.a. Telenor og Statens Pensjonskasse.

Workshop: Innholdsstrategi

Onsdag 29. september

Sliter du med innhold som ingen forstår, som ingen tar ansvar for eller som ikke støtter forretningsmålene i din organisasjon? Få skikk på innholdet ditt en gang for alle.

Case: Nye innovasjonnorge.no

Fredag 1. oktober

Innovasjon Norge lanserer sine nye nettsider på Webdagene, som vil sette en ny standard for brukerfokusert innhold i Norge.

Ove Dalen

Ove regnes som en av landets fremste eksperter på webinnhold. Han utga i 2009 boken ”Effektiv nettskriving” og prater stadig vekk på konferanser landet rundt.

Ove bruker all sin tid på å hjelpe norske bedrifter, etater og organisasjoner å skrive bedre, som innholdsrådgiver i NetLife Research.

Workshop: Innholdsstrategi

Onsdag 29. september

Sliter du med innhold som ingen forstår, som ingen tar ansvar for eller som ikke støtter forretningsmålene i din organisasjon? Få skikk på innholdet ditt en gang for alle.

Nettredaktørens rolle og verden

Fredag 1. oktober

Inge Fossland

Inge har over ti års erfaring med konseptutvikling og design av interaktive løsninger, og hans smarte og effektive design har mottatt en rekke utmerkelser i inn- og utland. Gjennom å kombinere et sterkt merkevarefokus med forretnings- og teknologiforståelse lager han vakre og brukervennlige løsninger som skaper verdi.

Inge er autodidakt og startet eget Internett-byrå som 17-åring. Han har tidligere jobbet i IconMedialab, WM-data og Logica hvor han blant annet står bak løsninger for Vinmonopolet, Dagsavisen og Thon Hotels. Han jobber for øyeblikket med å bygge opp et nytt designmiljø i NetLife Research.

Interaktiv prototyping

Torsdag 30. september

Fordi djevelen bor i helheten – og alle de små detaljene.

Are Halland

Are Gjertin Urkegjerde Halland er en av landets mest erfarne informasjonsarkitekter, og har hatt en finger med i en lang rekke av landets mest profilerte nettsteder og intranett siden 1996. Han har vært senior informasjonsarkitekt i NetLife Research siden 2006, og presenterte bl.a. kjernemodellen på Webdagene 2008.

Case: Innholdsdrevet redesign av telenor.no

Fredag 1. oktober

Telenor har slanket nettstedet sitt, redesignet og forteller om resultatet.

Ellen-Kari Fredriksen

Ellen-Kari Fredriksen er senior prosjektleder i Telenor Consumer. Hun har de siste 5 årene hatt ulike lederstillinger innen web i Telenor, blant annet som leder for web-avdelingen i Consumer. Før hun begynte å jobbe med web hadde hun mer enn 10 års erfaring med produktutvikling. Hun har bakgrunn som sivilingeniør data fra NTNU samt prosjektledelse og forretningsutvikling fra BI.

Case: Innholdsdrevet redesign av telenor.no

Fredag 1. oktober

Telenor har slanket nettstedet sitt, redesignet og forteller om resultatet.

Jørn Granli

Jørn Granli er produkteier for det nye nettstedet til Innovasjon Norge. Han jobber med å finne ut av hvorfor nettbrukerne kommer til www.innovasjonnorge.no, og sørger for at innholdsproduksjon og designutvikling styres av kunnskap - ikke synsing.

For tiden er han særlig opptatt av å lage et system for kontinuerlige forbedringer basert på webanalyse og redaksjonell struktur. Jørn har jobbet med web i en rekke organisasjoner i mer enn 10 år og har en master i innovasjonsstudier.

Case: Nye innovasjonnorge.no

Fredag 1. oktober

Innovasjon Norge lanserer sine nye nettsider på Webdagene, som vil sette en ny standard for brukerfokusert innhold i Norge.

Paneldebatt. Debattleder: Jostein Magnussen

Jostein er en av gründerne i NetLife Research. Han har vært sentral i brukervennlighetsmiljøet i Norge siden 2001, og er blant annet kjent for å holde inspirerende og provoserende foredrag.

Hvor mange versjoner av internett trenger du?

Torsdag 30. september

Bør du bruke ressursene på egne nettsider for mobile enheter eller på en bedre nettside som kan brukes av alle? Jostein leder debatten når fire ulike syn møtes.

Sverre Andreas Lunde-Danbolt

Sverre er Førstekonsulent i Fornyingsdepartementet, og jobber med det norske datakilde-nettstedet data.norge.no.

data.norge.no

Torsdag 30. september

Hør om hvordan data.norge.no vil støtte utviklingen av nye, innovative nettjenester basert på deling av offentlige data.

Cecilie Staude

Cecilie Staude er høyskolelektor i markedskommunikasjon på Handelshøyskolen BI. Hun er utdannet innen massekommunikasjon og markedsføring ved blant annet University of Utah, USA, og har en Master of Management-grad fra BI.

Staude har bakgrunn som kommunikasjonsrådgiver fra Geelmuyden.Kiese og GCI Monsen. Hun sitter i Dataforeningens faggruppe for sosiale medier, er fagansvarlig for BIs nye kurs i sosiale medier og arbeider også med flere fag for høyskolens executive-program.

Sosiale medier

Torsdag 30. september

Hvilke nye krav stilles for å kommunisere effektivt og troverdig? Foredraget viser praktiske eksempler fra offentlig og privat virksomhet.

› Se hele programmet