Fredag 1. oktober

08:00

Registrering

09:00

Introduksjon

09:15

Innholdsstrategi

Kristina Halvorson

Nettet er ingenting uten innhold. Bloggen din blir meningsløs, nettstedet et tomt skall og tilstedeværelsen i sosiale medier gir ingen resultater. Allikevel blir innholdsarbeidet altfor ofte nedprioritert og gjort i siste liten.

Innholdet ditt fortjener bedre. Kristina Halvorson er verdens fremste ekspert på innholdsstrategi. Lær hvordan du kan jobbe målrettet med innholdet ditt - og få effekt av innsatsen.

10:00

Nettredaktørens rolle og verden

Ove Dalen

Her er utfordringene norske webredaktører sliter med til daglig, hvilke strategier og mottiltak som fungerer, og ikke minst hva som kjennetegner de beste nettredaktørene.

Ove Dalen presenterer resultatene fra en større undersøkelse blant nettredaktører i Norge.

10:30

Pause

10:45

Fra brukeropplevelse til tjenesteopplevelse

Lavrans Løvlie

Hvordan kan du gi kunden opplevelse av at de digitale kanalene harmonerer med menneskene de prater med, papiret de får i posten og produktene de bruker?

Lavrans Løvlie vil forklare hva slags tankesett som er nødvendig for at en organisasjon skal kunne skape helhetlige tjenesteopplevelser, og vise eksempler fra arbeide med kunder som Ruter, Gjensidige og Orange UK.

11:30

Lunsj

Designstrategi

Innholdsstrategi

12:30

Slik lager du et sosialt nettsted

Joshua Porter

Forfatteren av "Designing for the social web" forteller deg hvordan du skal utforme nettstedet ditt for å lede brukerne gjennom det han kaller "the Usage Lifecycle". For å skape et sosialt nettsted må du lede brukerne gjennom alle fasene fra 1) interessert til 2) førstegangsbruker til 3) kunde til målet, som er å skape en 4) begeistret kunde.

Case: Innovasjon Norge

Jørn Granli og Eirik Hafver Rønjum

Nye innovasjonnorge.no er et resultat av kompromissløs fokus på brukernes viktigste oppgaver. Lær mer om hvordan Innovasjon Norge har rustet seg til å forvalte sitt rykende ferske nettsted. Vi gir deg konkrete eksempler og tips på hvordan du best organiserer webarbeidet. Vi tar også et tilbakeblikk på prosjektet som skapte Norges kanskje mest brukerfokuserte nettsted.

På slutten av foredraget holder vi pusten og lanserer betaversjonen av nye innovasjonnorge.no …:)

13:00

Mobil først!

Luke Wroblewski

Mobilversjoner av nettstedet designes stort sett alltid etter at det tradisjonelle nettstedet er ferdig. LukeW hevder at det bør være motsatt, og har tre grunner til at du bør designe for mobil først: Mobil er i ferd med å eksplodere, mobil tvinger deg til å fokusere og mobil utvider dine muligheter.

Du får også tips til å designe for de unike mulighetene mobil og touch gir.

Case: Innholdsdrevet redesign av telenor.no

Are Halland og Ellen-Kari Fredriksen

Telenor har innsett at store selskaper ikke nødvendigvis må ha store nettsteder, og er i ferd med å slanke nettstedet sitt med over 50 prosent. Dette har de gjort ved å ta utgangspunkt i innholdet og bruke kjernemodellen som prioriteringsverktøy.

Resultatet er et slankere, mer fokusert nettsted som er enklere å forholde seg til, både for kundene og for Telenor. Foredragsholderne deler sine erfaringer med innholdsdrevne redesign, og forteller deg hvilke fallgruver du må unngå.

13:30

Pause

13:45

Visual Thinking: Alle problemer kan løses med en blyant og en serviett!

Dan Roam

"I believe that any problem can be solved with a picture. And that anybody can draw it." Ordene tilhører Dan Roam, og er hentet fra hans bestselger "Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures".

Budskapet er at til og med kompliserte, strategiske problemstillinger kan kommuniseres og løses ved hjelp av enkle strektegninger og symboler.

I foredraget viser Dan Roam hvordan han selv har brukt teknikkene til blant annet å kommunisere de komplekse problemstillingene i den amerikanske helsereformen.

Ikke minst viser han på en engasjerende måte hvordan til og med DU kan løse dine egne utfordringer med de samme enkle virkemidlene.

15:00

Slutt

‹ Program torsdag

› Se alle foredragsholdere