Torsdag 30. september

08:00

Registrering

09:00

Introduksjon

09:15

Moderne webdesign: Trender, utfordringer og muligheter

Luke Wroblewski

Hvilke konsekvenser har trender som sosiale medier, søk, touch-grensesnitt og en deltakende kultur for hvordan vi bør utvikle våre nettsteder? Hvilke hensyn må du ta nå som du ikke trengte før, og hvilke muligheter gir det deg?

Sjefsdesigneren i Yahoo! går gjennom nyere trender og hvilke følger de får for hvordan din organisasjon eller virksomhet bør opptre på nett.

10:15

Pause

10:30

Overbevisende webdesign: Små forskjeller som gjør en stor forskjell

Stephen Anderson

Skulle du ønske du kunne finne de effektive grepene som gjør at brukerne "kjøper" budskapet du prøver å formidle?

Stephen Andersen viser deg hvordan små, enkle endringer kan ha en fenomenal effekt på brukernes atferd. Han viser en rekke caser fra nettsteder som har hatt suksess med å anvende innsikt fra blant annet psykologi, spilldesign, retorikk og nevrokirurgi. Og ikke minst viser han prinsippene bak dette, som du kan ta i bruk på ditt nettsted.

(Innholdet i foredraget har lite overlapp med Andersons workshop)

11:30

Lunsj

Webdesign

Offdata og sosiale media

12:30

Interaktiv prototyping: Fordi djevelen bor i helheten – og alle de små detaljene

Inge Fossland

Moderne prototypingsmetoder gjør det enklere å realisere webprosjekter uten misforståelser. Inge Fossland deler prosjekterfaringer og viser hvordan prototyping på flere nivåer kan løse kommunikasjonsutfordringer vi trodde vi var nødt til å leve med.

Sosiale medier - mulighet eller mareritt?

Cecilie Staude

Den kraftige økningen i bruken av sosiale medier byr på en rekke muligheter og utfordringer innen merkevarebygging, omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Det er viktig å forstå hva som faktisk skjer og hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig.

Foredraget viser praktiske eksempler fra offentlig og privat virksomhet og setter søkelyset på viktigheten av strategi, forankring, merkevarer, roller og ikke minst fallgruber dersom sosiale medier misbrukes.

13:15

Pause

13:30

Strategisk design med grids og typografi

Mark Boulton

Forfatteren av "Designing for the Web" forteller deg hvordan du bruker gridbaserte designteknikker og moderne prinsipper for webtypografi til å skape enkle, attraktive og velfungerende nettsteder.

data.norge.no

Sverre Andreas Lunde-Danbolt

Fornyingsdepartementet arbeider for tiden med å etablere nettstedet data.norge.no. Data.norge.no skal være en datakildekatalog og en møteplass for alle som er opptatt av offentlige data. Hør mer om hvordan data.norge.no vil støtte utviklingen av nye, innovative nettjenester.

Case: Trafikanten sanntid

August Zaitzow Flatby og Bent Flyen

Shortcut har utviklet apps for både iPhone og Android basert på åpent tilgjengelige sanntidsdata fra Trafikanten.

14:15

Pause

14:30

Hemmelighetene bak Twitter.com

Vitor Lourenço

Det purunge design-geniet som har utformet Twitter.com avslører sine snarveier til godt innholdsdesign. Det handler om hardt arbeid med forenkling og reduksjon.

Fremtidens offentlige tjenester

Håkon Wium Lie

Hva er deling av offentlige data og hvorfor bryr det deg og din virksomhet? Hvordan kan offentlige aktører åpne opp og tilrettelegge for deling av innhold og data, og hvordan kan næringslivet kommersialisere det?

15:15

Pause

15:30

Hvor mange versjoner av internett trenger du?

Paneldebatt. Debattleder: Jostein Magnussen

”Det er en grusom opplevelse å surfe på internett med mobilen din! Du kommer inn på babyinternett, eller det mobile internettet – men brukerne vil ha det virkelige internettet på mobilen. Vi skal gi brukerne det.”

Sitatet kommer fra Apple-høvdingen Steve Jobs og ble uttalt rett før den internasjonale lanseringen av iPhone. Spådommen har ikke slått til. Vi har isteden fått et enda mer fragmentert internett. Med egne versjoner for iPhone og andre mobiltelefoner. Applikasjoner som kommuniserer med internett, men bare fungerer på enheter fra en bestemt produsent.

Hvordan ser fremtiden ut? Får vi stadig et mer fragmentert internettlandskap eller går utviklingen mot et universelt internett? Bør du bruke ressursene på egne nettsider for mobile enheter eller på en bedre nettside som kan brukes av alle?

Fire ulike syn møtes for å spå om fremtiden. Vi lover stor uenighet og høy temperatur fra disse paneldeltakerne:

  • Pål Nedregotten: Leder for produktutvikling i A-pressen digitale medier og ansvarlig for å utvikle løsninger som betjener over 60 publisister på nett og mobil.
  • Jonas Feiring: Senior Designer og digital rådgiver i Scandinavian Design Group. Har laget 1881 for iPhone både som webside og App. Mener at internett er iferd med å fragmenteres i mange deler, og at drømmen om "the one true web" er død.
  • Eivind Savio: Senior Rådgiver og webanalytiker, men er først og fremst mobilbruker. Mener utviklingen for mobil er for mye applikasjonsonani som ikke gavner andre enn utviklerne og Apple.
  • Eirik Hafver Rønjum: Senior Usability Specialist i Netlife Research. Tror på ett internett og mener mobiltilpasninger er en blindvei.

16:30

Slutt

18:00

Festmiddag

‹ Program onsdag

Program fredag ›

› Se alle foredragsholdere